dinsdag 21 juni 2011

Achterlicht lens.

Zoals je opmerkt op onderstaande foto zien de achterlichten er erbarmelijk uit. Gewoonweg verschrikkelijk!





Tijdens mijn zoektocht naar een stel goede gebruikte lichten kwam ik tot de vaststelling dat deze bijna niet te vinden zijn. Op het net heb ik de volgende site gevonden: http://www.jagbits.com/a44xj40lenses.html

Hier verwijderd men eerst de oude lens waarna deze vervangen wordt door een nieuwe. Dit is het proberen waard.

Eerst even kijken waar we deze lens kunnen bemachtigen. Bij Hendrikus Alkama in het noorden van Nederland.
Ok, nu een poging ondernemen om de oude lens te verwijderen. Niet echt moeilijk maar je moet zeer voorzichtig en behoedzaam zijn tijdens de werken. Ik heb geprobeerd om het volledige proces te fotograferen zodoende kan ik het met andere XJ40 fans delen.


  • Wat heb je nodig?

Dremel met slijpschijfje, lange bektang, schroevendraaier, kniptang en één achterlicht.



  • Stap één.
Het is de bedoeling om de bovenliggende lens te verwijderen zonder de onderliggende kleur lens te beschadigen. Deze hebben we namelijk nog nodig om nadien terug te plaatsen onder de nieuwe lens.
We maken een gleuf net naast de zwarte lijn aan de binnen kant.


De opening tussen de kleur lens en de buitenste lens is maar 9 millimeter. Dus goed opletten dat je niet te diep snijd om te vermijden dat de kleurlens word beschadigt.


  • Stap twee.
Nu we rondom een gleuf hebben moeten we zeer voorzichtig de buitenste lens verwijderen door een schroevendraaier in de groef te steken en behoedzaam om hoog te breken.


Probeer een vinger achter de lens te krijgen zodat je de lens letterlijk kunt stuk trekken tot je de volledige lens verwijderd hebt.





Wat er nu overblijft is de buitenste rand. Die moet er ook uit. Breek met de schroevendraaier tot alles verwijderd is.



  • Stap drie.
Nu moet de kleur lens er uit. Knip de randen rondom weg zodat je de kleur lens kunt verwijderen.





  • stap vier
Nu moet de rand waarmee de buiten lens aan de lichtunit is gesmolten werden verwijderd. Dit vond ik het moeilijkste van de hele klus. Steek een niet al te kleine schroevendraaier in de gleuf en door middel van een draai beweging springt het gekleefde plastiek los van de unit.







Indien je de vorige stappen tot een goed einde gebracht hebt ziet je lamp unit er nu zo uit.



De verchroomde binnenzijde (spiegels) hebben blijkbaar hun beste tijd gehad. Ik heb dan ook besloten om deze te verven met dunne zilverkleurige verf. Om te voorkomen dat de nieuwe verf laag los komt van de originele spiegel is het aangewezen om deze eerst ruw te maken.






Intussen zijn mijn lenzen die ik heb besteld geleverd. Er moeten echter nog enkele aanpassingen aan gebeuren.



  •  stap vijf.
Om te voorkomen dat de licht bundel tijdens het branden van de lampen verloren gaat is het aangewezen om de zijkanten van de nieuwe lens zwart te maken. De foto's maken dit duidelijk.




Ook de buitenste rand van de unit zelf heb ik zwart gemaakt. Dit oogt beter. Maar dat is natuurlijk een persoonlijke smaak.




  • stap zes
Complimenteren van de afzonderlijke delen. Eerst moeten de kleur lenzen gemonteerd worden in de nieuwe lens waarna de nieuwe lens gemonteerd word in de lamp unit. De twee delen worden samen gekleefd door middel van bijvoorbeeld  tec 7.












Als alles goed gaat heb je nu een bijna nieuw achterlicht voor een schappelijke prijs. Je moet tellen op een vier uur durende klus voor twee achterlichten. Voor zij die het durven proberen, veel genot en geluk bij de werkzaamheden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Graag u reactie of advies.